רמת אבזור בטיחותי

משרד התחבורה מדרג את המכונית שלך ב-8 רמות אבזור בטיחותי. איך נקבע הדירוג? מדוע הרכב שלי קיבל ציון נמוך? מהן המערכות החשובות ביותר? כל המידע עכשיו לרשותכם.

במאמץ להפחית את כמות ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים מדי שנה, החליט משרד התחבורה, בשיתוף רשות המסים, על ניקוד של מערכות בטיחות לרכב ועל קביעת רמת אבזור בטיחותי בכל רכב חדש הנמכר בישראל על ידי יבואני רכב.
רמת האבזור הבטיחותי הנמוכה ביותר היא אפס (0). הרמה הגבוהה ביותר היא שמונה (8). כל יבואן רכב נדרש לדווח למערכת הממוחשבת של משרד התחבורה על קיום מערכות הבטיחות ברכב, על פי פירוט שהוגדר מראש.

הגדרת המערכות

  1. כריות אוויר (Airbag) - אביזר בטיחותי חיוני, שתפקידו להקטין ככל האפשר (למזער) את הפגיעה בנהג ובנוסעים, כתוצאה מתאונת דרכים. כרית האוויר מתנפחת בגז דחוס מיד בעת התרחשות התאונה, ובכך סופגת חלק מהאנרגיה שנוצרת במהלך התאונה, מגנה מפני חלקים שבורים ורסיסי זכוכית, ומצמצמת את הנזק הנגרם לנוסעים ברכב. כיום: מינימום 6 כריות ברכב פרטי.
  2. מערכת בקרת סטייה מנתיב (LDWS) - מתריעה לנהג על סטייה מחוץ לנתיב הנסיעה שלו באמצעות לפחות 2 סוגי התרעות: התרעה ויזואלית (חובה) והתרעה קולית או הרעדת/הקשחת ההגה. מערכת אקטיבית (פעילה), בעת סטייה מהנתיב , מונעת או ממזערת את הסטייה הלא-מתוכננת או הבלתי-רצויה. המערכת האקטיבית, הנקראת באנגלית "ליין אסיסט" (Lane Assist) נחשבת כיום לבעלת ניקוד גבוה (המערכת הפסיבית כבר אינה מוסיפה ניקוד).
  3. מערכת ניטור מרחק מלפנים (FDMS) - מזהה מכשול מלפנים או מצב של אי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים בעת נסיעת הרכב קדימה (שלא לצורך חנייתו). מתריעה על סכנת התנגשות באמצעות התרעה קולית+חזותית (ויזואלית). מערכת אקטיבית מפעילה בלימה אוטומטית בעת זיהוי סכנת התנגשות. נקראת, באנגלית, "פרונט אסיסט" (Front Assist).
  4. מערכת זיהוי כלי רכב בשטח מת ("בליינד ספוט" - BSDS) - מזהה הימצאות כלי רכב ב"שטחים מתים", בצידי הרכב, באמצעות שימוש בחיישנים ומצלמה הממוקמים ברכיבים שונים של מרכב הרכב. מפעילה התרעה חזותית (ויזואלית) במראה החיצונית המתאימה או בסמוך לה, בשדה הראיה של הנוהג ברכב. קריטי בזמן ביצוע עקיפה.
  5. בקרת שיוט אדפטיבית (ACC) - מיועדת לשמירת מהירות נסיעה קבועה, תוך שמירה על מרחק בטוח מן הרכב מלפנים, באמצעות שליטה אוטומטית על המצערת והבלמים. המערכת מסוגלת להאט ו/או לבלום את הרכב כאשר תתקרב לרכב שמלפנים, ותעלה את המהירות (האצה) כאשר זרימת התנועה תאפשר זאת (נתיב פנוי / ריק).
  6. מערכת זיהוי הולכי רגל (PIS) - מזהה בני אדם הולכי רגל חוצים או עומדים על הכביש לפני הרכב, בעת נסיעת הרכב קדימה. מתריעה על מצב סכנת הפגיעה בהולך רגל באמצעות התרעה קולית (חובה) או חזותית (ויזואלית). במסגרת מערכת זו תיכלל גם מערכת אקטיבית (פעילה), הבולמת את הרכב בעת סכנה ממשית של פגיעה בהולך רגל.
  7. מצלמות רוורס (RVC) - מותקנות בחלק האחורי של הרכב. מאפשרות צפייה פנורמית מתא הנהג על המרחב הנמצא מאחורי הרכב בעת נסיעתו לאחור. קריטי למניעת התנגשות אחורית בעת ביצוע חניה או יציאה ממקום סגור, למשל חניון. המערכת מכונה באנגלית גם "בקאפ קאמרה" (Backup Camera).
  8. חיישני חגורות בטיחות (SBS) - מזהה ומתריעה, באופן קולי ו/או חזותי, על הימצאות נוסעים לא חגורים במושבים קדמיים ואחוריים בכל עת שהרכב נמצא בנסיעה. ההתרעה חייבת להיות מתמשכת (לא חד-פעמית) וחייבת לכלול גם את המושבים האחוריים.
  9. מערכת בלימה אוטומטית בעת חירום (AEBS) - מאפשרת זיהוי של מצב התקרבות מסוכנת למכשולים ונותנת על כך התרעה קולית. במצב של סכנת תאונה, בתנאי שהנהג איננו מתקן את המצב, מבצעת בלימה עצמית (אוטומטית) של הרכב. מערכת זו מקבלת כיום את הניקוד הגבוה ביותר, ולכן קריטית לדירוג רמת אבזור הבטיחות של כל רכב.
  10. שליטה אוטומטית באורות גבוהים (HBCS) - מאפשרת לזהות, בשעות הלילה ובזמן הפעלת אורות גבוהים, מצב של התקרבות רכב מהכיוון הנגדי לנסיעה; מעבירה את אורות הרכב לאורות נמוכים / רגילים, על מנת למנוע סינוור הנהג/ים ברכב ממול. בחלוף הרכב ממול, המערכת תחזיר את מצב התאורה לאורות גבוהים.
  11. מערכת לזיהוי תמרורי מהירות (TSIS) - משמשת לזיהוי וניטור תמרורי מהירות רגילים ואלקטרוניים. מספקת התרעה בעת החריגה ממגבלת המהירות.
  12. מערכת זיהוי רוכבי אופניים ורוכבי אופנוע - מזהה רוכב אופניים ואופנועים הנמצאים בקדמת או בצידי הרכב בעת נסיעת הרכב קדימה, ומתריעה על מצב סכנת הפגיעה בהם באמצעות התרעה קולית (חובה) או חזותית (ויזואלית). מערכת פעילה (אקטיבית) בולמת את הרכב בעת סכנה ממשית של פגיעה ברוכב אופניים או רוכב אופנוע.

טבלה: ניקוד של מערכות בטיחות

רמת האבזור הבטיחותי של הרכב נקבעת על פי סכום הנקודות שקיבל דגם הרכב על פי מערכות הבטיחות המותקנות בו, בהתאם לניקוד המופיע בטבלה הבאה (מקור: אתר משרד התחבורה, לשכת סמנכ"ל בכיר תנועה, 21 אוגוסט 2019).

טבלה - ניקוד מערכות בטיחות - משרד התחבורה

הערות חשובות

  • רמת האבזור הבטיחותי נקבעת בעת רישום ראשוני של הרכב - לא ניתן לערוך בה שינויים בהמשך
  • ניקוד רמת אבזור בטיחותי דורש התקנה מקורית על ידי יצרן הרכב, ברוב המקרים
  • רכב מסחרי נדרש להתקין 4 כריות אוויר (לא 6 כמו ברכב פרטי)
  • הנוהל חל על רכבים במשקל עד 3.5 טון בלבד, ואינו חל על אופנועים
  • ניקוד שנת 2019 שונה מן הניקוד של שנת 2020
  • הגדרות משרד התחבורה מתעדכנות מעת לעת
  • אין קשר בין מבחני ריסוק (שיטת הכוכבים) ובין רמת אבזור בטיחותי כפי שנקבעת ע"י משרד התחבורה
  • אין בכתוב כאן כל התייחסות ספציפית למערכת מובילאיי (Mobileye) המסייעת למניעת תאונת דרכים
  • האחריות על תקינות המערכות חלה על היצרן והיבואן בלבד
  • כל משווק רכב חייב לכלול בפרסומיו את רמת האבזור הבטיחותי של הרכב המשווק
  • רשות המסים מעניקה תמריצי מס לרכבים חדשים המאובזרים במערכות בטיחות מתקדמות
  • ככלל, רוכשי רכב חדש מתבקשים להיזהר מרכישת מכוניות בעלות רמת אבזור בטיחותי אפס (0)

מתלבטים לגבי רכב חדש? מעוניינים בעסקת ליסינג פרטי על רכב בעל רמת אבזור בטיחותי גבוהה? צרו קשר עם אופרייט.

השאירו
פרטים >