מיסוי ירוק

המס הירוק של ה-1 באפריל 2019 משנה את ענף הרכב בישראל. מי לא הושפע ומי נפגע?

רשות המסים ומשרד התחבורה עידכנה את "המס הירוק" על מכוניות בתחילת ה-1/4/19, ויש לכך משמעות על ייבוא רכבים חדשים, במיוחד מכוניות היברידיות, דיזל וחשמליות. זהו למעשה "עדכון נוסחה" ה-4 עד כה, לפי דבריו של ערן יעקב, מנהל רשות המסים בישראל.
המיסוי הירוק מתבסס על "קבוצות פליטה" לפי חישוב מזהמים וזיהומים. הנוסחה הירוקה החדשה מתעדכנת בהתאם לשינויים מהותיים בדרך שבה תעשיית הרכב באיחוד האירופי מודדת את עצמה. תקן ה-WLTP מודד צריכת דלק ופליטות פחמן דו-חמצני (CO2) ומזהמים נוספים ממכוניות נוסעים.

בשורה התחתונה, מכיוון שתקן WLTP החדש הוא מחמיר יותר - מכוניות רבות יותר בישראל יסבלו מכך. ההגיון פשוט: לפי התקן החדש, המכוניות המיובאות לישראל יוגדרו כ"מזהמות יותר" מבעבר, ולכן תופחת הטבת המס ממנה נהנו רוב יבואני הרכב עד כה. תקני הפליטה החדשים מגדירים מחדש את תעשיית הרכב האירופאית והאסיאתית, וישראל מושפעת מכך בצורה ישירה.
כעיקרון, המיסוי הירוק אינו עניין חדש לגמרי: במסגרת החלטת ממשלה מינואר 2013, הוחלט על "תוכנית לעידוד שימוש באנרגיה נקייה" המתבססת על דו"ח הוועדה למיסוי ירוק שהוכן ע"י רשות המסים בישראל, משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה ועוד.
מכוניות "ירוקות" מקבלות הטבות מס מול היבואן, ולא ישירות לצרכן. היבואן נהנה מהפחתה במס הקנייה שהוא משלם על רכישה של רכב חדש מהיצרן בחו"ל. לכן, הפעימות האחרונות במהפיכת "המיסוי הירוק" של אפריל 2019 וינואר 2020 צפויות ליצור עליית מחירים של אלפי שקלים בחודשים הקרובים. זאת לאחר שרשות המסים תעביר ליבואני הרכב את נוסחת המיסוי הירוק המתוקנת.

היברידיות על הכוונת

הקטגוריה הפגיעה ביותר היא כמובן ההיברידית (מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי). כלי רכב היברידיים נהנו עד כה מהטבה משמעותית: רק 30% מס קנייה. כתוצאה מהשינוי של ה-1 באפריל, חלק מן ההיברידיות "יגורשו" מקבוצת זיהום 2, וייכנסו לתקרת מס קנייה של 83% הכפופה להפחתות אחרות. כלי רכב היברידיים נטענים (פלאג-אין EV) שילמו עד היום רק 20% מס קנייה.
על פי ההערכות, מכוניות משפחתיות היברידיות פופולריות לא ייפגעו משמעותית מהמיסוי הירוק החדש, אך חלק מהדגמים ההיברידיים יתייקרו בעשרות אלפי שקלים, ואולי אף לא לא יגיעו לישראל עקב כך. רכבים מזהמים במיוחד, ברמת זיהום 12-15 למשל, לא צפוים להיות מושפעים כלל מן השינוי בכללי המיסוי הירוק.

בינואר 2020 צפויה הממשלה להעלות את מס הקנייה על מכוניות היברידיות "עממיות", מ-30% ל-45%. זוהי העלאה משמעותית של 15%, שתייקר את מחירן של היברידיות בסכום של 4,000 עד 8,000 ש"ח בערך. היבואניות נערכות למהלך בעזרת ייבוא מסיבי של מכוניות היברידיות בסוף 2019 (נובמבר-דצמבר) - הכל במטרה להקדים את העלאת המס ולשחרר אותן מן המכס בהקדם.
בפועל, החמרת כללי המיסוי הירוק ב-2019 היא פגיעה בצרכנים וביבואנים כאחד. ב-2018 הזרים ענף הרכב כ-14% מהכנסות המיסים של המדינה. כאשר מיסוי רכב מהווה "פרה חולבת" לרשות המיסים, חשוב לקחת בחשבון את המס שאנו משלמים על כל ליטר דלק שאנו צורכים, מס הקניה המשולם על רכישת רכב חדש - ושווי השימוש ברכב צמוד, שהוא התשלום החודשי על "רכב חברה".

אז מה עושים?

בעקבות המיסוי הירוק, צפויה "התנפלות" קצרת-טווח של לקוחות ליסינג תפעולי וליסינג פרטי על סוכנויות הרכב, כדי להנות מהטבות המס, בעיקר בכל מה שנוגע לרכישת מכוניות היברידיות לטווח ארוך. הסיבה פשוטה: מכונית היברידית מסוגלת לגמוא מאות אלפי קילומטרים בעלות נמוכה, תוך חיסכון רב בעלויות דלק עבור מנהלי ציי רכב החתומים על עסקאות ליסינג תפעולי לטווח ארוך.
מי שהעדיף עד כה רכבים גדולים ו"מזהמים", אולי ימשיך לרכוש אותם כרגיל, למרות עליות מחירים. עסקים וצרכנים פרטיים שוקלים כעת את צעדיהם גם בתחום הרכב החשמלי (EV), שנחשב עד לאחרונה כנגיש פחות בהשוואה לשוק ההיברידי. אמנם משרד התחבורה ורשות המיסים שוברות את הראש כיצד לגבות מיסים חדשים גם מבעלי רכב חשמלי, אך אם כדאיות אחזקת רכבים חשמליים תשתפר במהלך 2019 ו-2020, ענף הרכב יגיב מהר יותר מרשויות המס.
כדי לחסוך בעלויות רכישה, צריכת דלק ותחזוקה, חשוב להבין כי "מיסוי ירוק" משפיע על רכישת רכבים חדשים בלבד. לכן, ניתן לבדוק חלופות כגון רכבי 0 ק"מ, רכבי יד ראשונה ושנייה, טיפולי רכב מיוחדים להארכת תוחלת החיים של רכבים בעלי קילומטראז' גבוה, בחירת רכבים קטנים יותר ומזהמים פחות. לקוחות שיזמינו רכב באחד ממסלולי הליסינג הפרטי או הליסינג התפעולי, יימנעו מעליות המחירים והסיכונים הטמונים בירידת הערך של רכב בבעלות פרטית.

יש לך שאלות בנושא המיסוי הירוק? שאל את אופרייט!

השאירו
פרטים >