שוק המכוניות המשומשות של 2019

נתוני המכירות בשוק המשומשות, כפי שפורסם לאחרונה ב"וואלה! רכב" על פי רשתות טרייד-אין גדולות בישראל, מגלה מגמות מעניינות בתחום שווי הרכבים, זמן המכירה הממוצע וסוגי הרכבים הנמכרים ביותר במגרשי המכירה.

על פי הנתונים שפורסמו, בשנתיים האחרונות עלו מחירי הרכבים החדשים באולמות התצוגה - ולדבר יש השפעה על הסכומים בשוק הרכבים המשומשים בישראל: עלייה מ-32 מיליארד ש"ח ב-2017 ל-35 מיליארד ש"ח ב-2018, וכך כנראה גם השנה (2019).

בתל אביב, למשל, שווי רכב ממוצע בתל אביב עלה ל-104 אלף ש"ח. זוהי עליה מובהקת: ב-2017 שווי רכב ממוצע בת"א עמד על 94 אלף ש"ח בלבד, וב-2018 עלה שוויו ל-98 אלף ש"ח. בחיפה והצפון, לעומת זאת, שווי רכב ממוצע הוא נמוך יותר (71 אלף ש"ח) ובאיזור הדרום - רק 68 אלף ש"ח.

המגזר הפרטי מחזיק בנתח של 42% בשוק המשומשות. מגזר הליסינג אחראי על 23% מהעסקאות. חברות הטרייד-אין אחראיות לנתח של רבע (25%) מכלל העסקאות, והיתר (10%) שייך למגזר הסוחרים המורשים.

המכוניות הקוריאניות מתחילות להוביל את שוק המשומשות ב-3 הרבעונים הראשונים של 2019. על פי הנתונים שפורסמו, רכבים קוריאנים כבר מחזיקים בנתח של 34% לעומת 30% של היפנים. ב-2017, לשם השוואה, המכוניות היפניות עמדו על 44% לעומת 32% לקוריאניות; מדובר בעיקר על המותגים קיה (Kia) וכמובן יונדאי (Yhundai). המותגים היפניים הבולטים בישראל בתחום הרכב: טויוטה, מאזדה, ניסאן, מיצובישי, ניסאן, הונדה, סוזוקי, סובארו, לקסוס, אינפיניטי, איסוזו.

חדשות טובות למכוניות הצרפתיות: אחרי שנים של דשדוש במקום, מורגשת מגמת שיפור. מ-9% בלבד בשנת 2017, עלו המכוניות תוצרת צרפת לנתח של 14% בשנה שעברה (2018), ועל פי נתוני שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2019 הן כבר עולות ל-19% מהשוק. מדובר על שלוש חברות צרפתיות מרכזיות: רנו, פיז'ו, סיטרואן. לפי זמן המכירה הממוצע של רכב צרפתי, עיקר השיפור נמצא אצל פיג'ו וסיטרואן, שנמכרות תוך 10-11 יום, כאשר רנו נמכרת לאט יותר (22 יום בממוצע). מבין השלוש, פיג'ו היא זו שמפחיתה הכי פחות ממחיר המחירון שלה. האם זה אומר שהצרפתים למדו לשפר את אמינות הרכבים שלהם? בהחלט ייתכן, אם לשפוט מ-3 השנים האחרונות.

קטגוריות מרכזיות: רכבי הפנאי והשטח (ג'יפונים וג'יפים) ממשיכה להתחזק (27%), ביחד עם שוק רכבי היוקרה (11%). מי נחלש? כל שאר הקטגוריות, כולל הרכבים המשפחתיים שנמצאים בביקושי-שפל (כ-13%). כל היצרנים המובילים התאימו את עצמם לטעמים המשתנים בשוק הרכב, והוציאו לשוק רכבי פנאי-שטח במגוון גדלים ונפחי מנוע.

חלוקה לפי קטגוריות (ינואר-יולי 2019)
  • מיני - 6%
  • סופר מיני - 19%
  • קומפקטיות - 14%
  • משפחתיות - 13%
  • ג'יפון (פנאי שטח) - 18%
  • פנאי-שטח + פנאי-שטח יוקרה - 9%
  • מנהלים - 5%
  • יוקרה - 11%
  • אחר (שונות) - 5%

מהירות מכירה - להיטים לעומת מתייבשים: במגרשי הרכב של חברות הטרייד-אין הגדולות יודעים לספר על הבדלים משמעותיים במהירות הממוצעת שבה נמכר כל דגם של רכב משומש. בקטגוריית רכבי ה"מיני" המשומשים, יונדאי i10 למשל נמכרת תוך 5 ימים בעוד שברולט ספארק נמכרת תוך 78 ימים, בממוצע. סופר מיני: רק 5 ימים בממוצע למכירת פולקסווגן פולו (להיט), לעומת 38 ימי מכירה ממוצעים עבור רנו קליאו ("מתייבשת"). משפחתיות: מאזדה 3 נמכרת בממוצע תוך 9 ימים בלבד, בעוד פורד פוקוס יושבת במגרש כ-70 ימים בממוצע עד שהיא נמכרת לבסוף. פנאי שטח (ג'יפונים): ההבדל בין קיה ספורטאז' או סקודה ייטי (זמן מכירה ממוצע: 9 ימים) לעומת מיצובישי אאוטלנדר (כ-49 ימים בממוצע).

מסקנות

שוק המכוניות המשומשות של 2019 מצביע על מגמה ברורה: עליית מחירים בשוק הרכבים החדשים משפיעה באופן מובהק על המחיר הממוצע של רכבי יד ראשונה, יד שנייה, יד שלישית ויד רביעית. סחירות של רכב בשוק המשומשות מושפעת באופן בולט מרמת האופנתיות של הקטגוריה שלו (פנאי-שטח לעומת משפחתי, למשל), מן המותג ומן הדגם שלו. קיימים הבדלים משמעותיים ביכולת "להיפטר" מרכב משומש שאין לו ביקוש גדול. ההבדל מתבטא לא רק בזמן הממוצע עד למכירה (מספר הימים), אלא גם בהפסד מן העסקה (אחוזי הפחתה ממחיר המחירון) שייאלץ בעל הרכב לספוג בעת המכירה מול הקונה בשוק המשומשות.

השאירו
פרטים >