מכוניות השנה - 2020

המגמה השנה ברורה מתמיד: הרכבים החשמליים מובילים את המהפיכה. אז מיהן המכוניות שגרפו את הפרסים היוקרתיים של "רכב השנה" לשנת 2020? קבלו את הרשימה המפתיעה המלאה.

עבור מרבית הישראלים, תחרויות "מכונית השנה" לא אומרות הרבה, כיוון שמרבית הדגמים הזוכים אינם משווקים בישראל, או שנמכרים כאן דגמים בעלי שמות שונים. עם זאת, ב-2020 המצב קצת שונה, ויש לנו בשורות.

המכונית האירופאית של השנה: פיג'ו 208

יצרנית הרכב הצרפתית, פיג'ו, כבר זכתה מספר פעמים בעבר בתואר זה. לפני שלוש שנים (2017) זכתה פיג'ו עם הדגם 3008 SUV בתואר הנכסף ביותר באירופה, "המכונית האירופאית של השנה". גם ב-2014 זכתה בתואר עם פיג'ו 308.

למרות עבר בעייתי של בקרת איכות ואמינות, פיג'ו של השנים האחרונות היא יצרנית איכותית מובילה, שעברה שידרוג משמעותי בכל שלבי הייצור. אפשר לראות זאת לפי הפעם האחרונה שבה זכתה פיג'ו בתואר זה, לפני 2014: היה זה רק ב-2002, עם פיג'ו 307.

פיג'ו 208, האירופאית הזוכה, היא סופר-מיני יעילה ותחרותית שיצאה לשוק ב-2012 במטרה להחליף את דגם 207. הדור השני הוצג ב-2019, ובשנה האחרונה הציגה פיג'ו גם את הדגם החשמלי (e208) המקביל, וכך פתחה דור חדש, נקי וירוק בתולדותיה. ה-208 הצליחה להביס בדרך אל התואר את טסלה 3, רנו קליאו, פורד פומה, טויוטה קורולה ועוד.

מכונית השנה בעולם: קיה טליורייד

הישראלים עוד לא הספיקו להכיר את המפלצת הזאת, אך האמריקאים כבר ראו אותה ב-2019. מדובר על רכב פנאי גדול ויקר, בעל 8 מושבים ומנוע עוצמתי של 3.8 ליטר.

טליורייד (Telluride) מיוצר בעיקר בארה"ב, עבור קהל אמריקאי מובהק. לכן גם זכה בפרס "רכב היוטיליטי הצפון-אמריקאי של השנה". הטליורייד לא נחשב לעסקה משתלמת בישראל, כיוון שהוא נבנה עבור נסיעות ארוכות במיוחד.

המכונית המעוצבת של השנה בעולם: מאזדה 3

אנו מכירים היטב את כל גלגוליה של הקומפקטית היפנית הזו, שהפכה לאחת מן המכוניות המשפחתיות האהובות והמוצלחות ביותר של מאזדה, מאז ומעולם.

הדור הרביעי של מאזדה שלוש (Mazda3) הפך ללהיט ענק בינואר 2019, ומכר למעלה מ-6 מיליון יחידות. הדור הרביעי הציג שילוב מעניין בין ספורטיביות ובין שימושיות משפחתית. התוצאה היא רכב שמצליח לסובב ראשים ובמקביל לשמור על פרקטיות מקסימלית.

מכונית היוקרה והביצועים של השנה בעולם: פורשה טייקן

היצרנית הגרמנית השיקה השנה מכונית חשמלית ראשונה, שהדהימה את העולם. לא רק שהיא נראית נפלא, היא מסוגלת לספק ביצועים פנטסטיים של 0-100 קמ"ש ב-2.8 שניות בלבד, בגרסת הטורבו-S הטובה ביותר שלה.

ה"טייקן" (Taycan) מסוגלת להגיע למהירות מירבית של 230 קמ"ש עד 260 קמ"ש, תלוי בדגם. הסוללה של הטייקן (טווח של 79 עד 93 קוט"ש) מסוגלת לספק טווח חשמלי מרשים של 333 ק"מ עד 463 ק"מ, תלוי בסוג הנסיעה. המחיר, כמובן בהתאם: 150 אלף דולר לדגם הטוב ביותר. אמנם רק חלום, אבל חלום חשמלי מעורר קנאה.

המכונית העירונית של השנה בעולם: קיה סול חשמלית

החשמלית הקומפקטית הזו מסוגלת לספק 391 ק"מ בטעינה אחת. זוהי קפיצה מרשימה ביותר עבור היצרנית הדרום-קוריאנית, שהצליחה לשפר בהדרגה את הטווח לאורך השנים. ב-2017 היה הטווח החשמלי של ה"סול" רק 150 ק"מ. ב-2018 השיפור היה מזערי: רק 179 ק"מ. רק בדור השני של 2020 הצליחה קיה להתגבר על כל המכשולים ולספק טווח תחרותי, המתקרב ל-400 ק"מ.

קיה סול EV מתחרה ישירות בדגם דרום-קוריאני אחר, יונדאי קונה. שתי היצרניות סובלות מבעיה לוגיסטית המטרידה את ענף הרכב החשמלי כולו: מגבלות ייצור סוללות. מסיבה זו, דחתה קיה את מועדי השיווק של ה"סול" החשמלית ל-2021. אצלנו, קיה סול שווקה בישראל בתור "מיקרו-ואן" אך נכון ל-2021 אינה משווקת אצלנו, כנראה בגלל אותה מגבלת ייצור סוללות.

מכונית השנה בצפון אמריקה: שברולט קורבט

אין צורך להכביר מילים על דגם ה"קורבט", מכונית ספורט דו-מושבית המיוצרת באמריקה ברציפות מאז שנת 1953. הדור השמיני של הקורבט, דגם סי-שמונה (C8), מציג מנוע מפחיד של 6.2 ליטר (6,200 סמ"ק, כן?) המסוגל להפיק 495 כ"ס.

העיצוב המתקדם של הקורבט ב-2020 מזכיר חללית רובוטית, ונחשב לאחת המכוניות הסקסיות ביותר בעולם כיום. חברת שברולט מוסיפה לעצמה פרס יוקרתי נוסף, אחרי סדרת פרסים שקיבלה על הקורבט לאורך השנים. רק כ-20 אלף "חתיכות" של הדגם הזה יצאו מן המפעלים במהלך 2020, בניגוד ל-34 אלף בשנה שעברה.

מכונית הטנדר של השנה בצפון אמריקה: ג'יפ גלדיאטור (JT)

טנדר פיק-אפ חדש יחסית, שהוצג לראשונה ב-2018 ומבוסס למעשה על הפלטפורמה של ה"רנגלר" דגם JL. ג'יפ מרשים וגדול זה, המציג מנוע אימתני של 3.6 ליטר (או דיזל 3.0 ליטר), מתחרה בענקים כמו טויוטה טקומה, פורד ריינג'ר ושברולט קולורדו.

כמו קודמיו ומקביליו, הגלדיאטור מסוגל לצלוח הרים וגבעות, מדבר ואגמים, במהירות גבוהה יחסית. זהו רכב גדול וקשוח, שתפקידו לצלוח שטחים קשים בלי לעצור. בעזרת שורה של שיפורים טכנולוגיים, לא רק בתחום בולמי הזעזועים, הגלדיאטור מייצג את שיאי הפיתוח הטכנולוגיים עבור קהל הצרכנים של השטחים הפתוחים באמריקה.


פרסי "מכונית השנה" (COTY) מוכרזים מדי שנה, מאז 2003, על ידי חבר שופטים של 82 עיתונאי רכב מ-24 מדינות.

השאירו
פרטים >