לאן נעלמו האופנועים עם הסירה

זוכרים את "הסירה" באופנועים של פעם? הגיע הזמן להבין מה קרה לה, ולאן היא הפליגה.

מהו אופנוע עם אמבטיה?

אופנוע עם סירה או אמבטיה הוא רכב בעל שלושה גלגלים, אבל שלא כמו תלת-אופן לאופנוע עם אמבטיה יש גלגל צד שאינו מיושר ישירות עם גלגל האופנוע האחורי, והוא מופעל בדרך כלל על ידי הגלגל האחורי בלבד. עם זאת בברית המועצות לשעבר או ובאנגליה יוצרו דגמים עם הנעה גם בגלגל צדדי. חברות רבות הכניסו אופנועי אמבטיה למרוצי ספורט, שחלקם מקיימים עד היום. גם צבאות שונים החזיקו כלי רכב אלה עד מלחמת העולם השנייה. נכון לעכשיו, היצרן הרוסי אוראל (Ural) מייצרת מספר דגמי אופנועים עם סירה.

הסירה מורכבת ממסגרת פלדה וגוף מאורח מפח דמוי אמבטיה (ומכאן כינויו). המסגרת בדרך כלל מקובעת לאופנוע, או שהיא מחוברת באופן רופף שמאפשר לרכב תנועה חופשית ויכולת תמרון משופרת. באמבטיה ממוקם בדרך כלל מושב נוסע אחד ותא מטען קטן מאחור. בחלק מהמקרים צרכים שונים מניבים רכב עם שינויים מסוימים. למשל הגוף של הסירה מרוקן מכיסא הנוסע. משמש לנשיאת מטען או כלים, כמו נגרר של משאית. במקרים אחרים הסירה תהיה ממוקמת בצד שמאל במקום בימין, כדי להתאים לנהיגה בצד שמאל כמו באנגליה או בהודו.

באופן קצת משעשע, זאב, מי שהציע לנו לכתוב את המאמר הנחמד הזה היה, הוא חבר ותיק וגם אובעל עסק בשם זאב אמבטיות. במקרה הוא גם חובב אופנועים מושבע ובעל ידע רב בנושא. רוב המידע למאמר זה למעשה בגיע ממנו, ועל כך תודה. הוא מספר שנמשך לדו-גלגליים מילדות, אך כשגילה את האופנוע עם הסירה הוא נשבא סופית. למה? כמי מבחינתו מדובר בעוף מוזר, מעין הכלאה בין דו-גלגלי למכונית, יצור מוזר, ואלו מגיע להם שיהיה מי שיאהב אותם אהבת חינם.

לא אופנוע ולא מכונית

באופן כללי למרות יציבותו היחסית של אופנוע עם אמבטיה לעומת אופנוע רגיל לא ממש ניתן להשוות אותו ליציבות של מכונית. מיקום הנהג ונוסע הסירה משפיעים על התמרון במהירות גבוהה, במיוחד כביש משובש או משטחים לא אחידים אחרים יהפכו את האופנוע לכלי מסוכן יחסית. אם הגיאומטריה של האופנוע והאמבט לא מתואמים, השילוב יהיה בלתי יציב, במיוחד במהירות, ובמיוחד בתאוצה או האטה. יכולת התמרון של אופנוע עם סירה אמנם מוגברת ביחס למכונית עם ארבעה גלגלים אבל מופחתת משמעותית בהשוואה לרכב דו-גלגלי. אולי זאת הסיבה הסירה כמעט נעלמה מהעולם.

לאן נעלמה האמבטיה

הצורך בזריזות, שהופך את האופנוע לכלי כל כך יעיל בידי משטרות וכוחות מיוחדים בעולם, מוציא מכלל אפשרות את השימוש באופנוע אמבטיה מסורבל. גם הצרכן הרגיל שצריך לנווט בשטח עירוני צפוף ומחפש חנייה קלה ונוחה בכל מקום לא יוכל לעשות זאת עם הנפח הנוסף כשסירה מחוברת לרכבו. עוד יותר מכך, היעדר היציבות הגדולה כמו ברכב עם ארבעה גלגלים הופך את סוג האופנוע הזה למוטה יותר לתאונות במידה שהופכת את הביטוח עליו יקר ולא כדאי. מכל הסיבות האלה נעלמה האמבטיה מנוף הכבישים המודרני ונשארה רק בידיהם של אספנים ומשוגעים לדבר שעבורם השוני וייחודיות של הכלי, כמו גם עובדת היותו עוף מוזר, לא פה ולא שם, לא דו-גלגלי ולא מכונית, עושה אותו ראוי במיוחד להיות מושא לאהבתם.

השאירו
פרטים >