רכב חשמלי בליסינג

כולנו שונאים לשלם על דלק. כל בעל עסק מעוניין להפסיק לשלם על דלק. באילו תנאים נרצה לרכוש רכב חשמלי בעסקת ליסינג, ומתי זה מתחיל להשתלם? רמז: ככל שנוסעים יותר קילומטרים.

רכבים חשמליים הם העתיד - אבל האם כדאי להיכנס לרכב חשמלי בעסקת ליסינג? השאלה הראשונה שצריך לשאול היא - מהן הוצאות הדלק שלך, כבעל עסק, מנהל צי רכב או אפילו כעובד חברה. אם הרכב לא נוסע הרבה, ומבלה את רוב שעותיו בחניון - אולי לא שווה לצאת להרפתקה החשמלית, ואפשר להישאר עם רכבי בנזין, דיזל והיברידיים.

דלק לעומת חשמל

אם רכב החברה שלך נוסע כ-200 ק"מ ביום עבודה אחד - ניתן לחסוך אלפי שקלים בחודש עם רכב חשמלי. הדבר ידרוש מן החברה להתקין עמדות טעינה בחניון העובדים (תת-קרקעי או קרקעי, אין הבדל ממשי). אם התרגלנו למדוד יעילות כלי רכב בעזרת מדד קילומטר לליטר דלק - מעתה נחשב בעיקר קילוואט לשעה (kWh).
הרעיון הוא לנצל את שעות ה"אבטלה" של הרכב לצרכי טעינה - איטית או מהירה, לילית או יומית. אם העובד לוקח את הרכב חזרה הביתה בסוף היום, הוא "אחראי" על מציאת פתרון להטענת הרכב בביתו. הפתרון האידיאלי הוא טעינת לילה: בזמן שהעובדים שלך ישנים, סוללת הרכב נטענת במלואה. ניתן גם לתגמל עובדים על טעינה ביתית, בעזרת כיסוי תשלום הוצאות טעינה.
טעינה מלאה של סוללת רכב חשמלי יכולה לעלות בין 20-50 ש"ח. זאת, להבדיל ממילוי טנק דלק מלא ב-400 ש"ח. עם זאת, רכב היברידי מסוגל לנסוע כ-1,200 ק"מ במיכל דלק אחד; רכב חשמלי יוכל לנסוע, לכל היותר, בטכנולוגיה של ימינו, 300 ק"מ. אכן, רכב היברידי בולע מרחקים עצומים על מיכל אחד - אך בעזרת שימוש נכון בעמדות טעינה מהירה, הרכב החשמלי יכול לטעון כ-80% מן הסוללה שלו בשעה או אף פחות מכך.

הוצאת תחזוקה

בעסקת ליסינג תפעולי, הוצאות התחזוקה נופלות כמובן על חברת הליסינג, ולא על הלקוח. עם זאת, לקוחות ליסינג פרטי צריכים לדעת שרכב חשמלי עולה הרבה פחות לתחזק: אין התעסקות בשמני מנוע, והבלמים בקושי נשחקים בגלל בלימה רגנרטיבית. כל בעל מוסך כבר הבין מזמן: רכבים חשמליים כמעט ואינם זקוקים לטיפולים משמעותיים.
אך גם לקוחות ליסינג תפעולי יודעים, כי בגלל אמינותו הגבוהה של רכב חשמלי - העסק יפסיד פחות שעות עבודה על התעסקות עם קריאות שירות, רכבים חלופיים והמתנה לתיקון. לא צריך לבדוק מים ושמן, לא צריך לדאוג לקרבורטור או לתקינות מערכת הפליטה: רכב חשמלי לא פולט גזים.

חרדת טווח

בעלי עסקים חוששים ממצב שבו העובד ייתקע באמצע הכביש עם סוללה ריקה. קוראים לזה "חרדת טווח" - בלי עמדת טעינה מהירה במיקום נוח, העובד ייאלץ להמתין זמן רב עד שהסוללה תיטען לרמה שתספיק לו לשוב למשרד, כדי לטעון את הסוללה במלואה בחניון החברה.
הרכבים החשמליים שיגיעו לשוק במהלך 2019-2020 כבר אמורים לפתור חלקית את בעיית הטווח. חלק מן הדגמים כבר יציגו טווחים של 350-500 ק"מ במחזור טעינה שלם. ככל שהסוללות יתחזקו ויוזלו, כך תיעלם בהדרגה חרדת הטווח, ותפנה את מקומה לשיפור הדרגתי של תשתית הטעינה הציבורית ברמה הארצית.

נהיגה עירונית ובין-עירונית

רכבים חשמליים משתלמים במיוחד בתוך העיר. נסיעה איטית ברחובות העיר במצב "אקו" (חסכוני), כולל בלימות ועצירות, מאפשרות לסוללה לטעון את עצמה ולמצות את הטווח המירבי שלה. ציי רכב הפועלים בתוך ערים גדולות יהיו הראשונים לקפוץ על מהפיכת הרכבים החשמליים, כיוון שנסיעות בין-עירוניות מרוקנות את הסוללה מהר יותר, במיוחד במהירויות גבוהות.
מחקר שנערך בארה"ב ב-2016 מצא כי רכבים חשמליים יכולים להחליף 87% מן הרכבים שנוסעים כיום על הכבישים. לכן, במוקדם או במאוחר, בעלי עסקים יבחרו לאמץ את ה-EV (קיצור של Electric Vehicle). חברות הייטק נוטות להיות הראשונות שמאמצות את הטכנולוגיה החשמלית. ככל שהנהג צעיר יותר, כך הוא יהיה מוכן לאמץ את הרכב החשמלי בקלות רבה יותר.

ליסינג של רכב חשמלי

יותר ויותר עסקים בוחנים ברצינות עסקאות ליסינג של רכבי פלאג-אין ורכבים 100% חשמליים. ראינו בשנים האחרונות את השלמת הטרנד של מעבר הדרגתי לרכבים היברידיים. ההבדל הוא שעסקאות ליסינג של רכבים חשמליים נוטות לקחת בחשבון את עלות הסוללה, אורך החיים שלה, ירידת הטווח שלה ועלות החלפתה בסוללה חדשה בעתיד.
באירופה, ובמיוחד במדינות כמו צרפת, אנגליה, גרמניה והמדינות סקנדינביה, מקובל לרכוש רכב חשמלי בעסקת ליסינג על הסוללה. למעשה, לקוח רכב חשמלי מתחייב לתשלום חודשי על הסוללה (עד כ-500 ש"ח בחודש), בהתאם לכמות הקילומטרים שהוא עושה. העסקה כדאית כיוון שהתשלום על הסוללה נמוך בהרבה מהתשלום על דלק רגיל.
כיום, הלקוחות הטובים ביותר של רכבים חשמליים בעסקות ליסינג הם נהגים הגומאים מרחק משמעותי לעבודה, מדי יום, במסלול של הלוך-חזור. לא מדובר כאן 10-15 ק"מ אלא על נסיעה של לפחות 50 ק"מ לכל כיוון. רכבי חברה, המבצעים מספר נסיעות קצרות יחסית ביום עבודה רגיל, גם הם מועמדים מצוינים לבחירה במסלול החשמלי.

התקנת עמדות טעינה בחניון

יותר ויותר חניונים מתקינים עמדות טעינה לרכבים חשמליים. ברחבי הארץ כבר אפשר לראות את המגמה: קניונים ומרכזים מסחריים מוכנים לאפשר 1-2 עמדות טעינה, לפחות בשלב הראשון. בעלי הקניונים יודעים שבעלי רכבים חשמליים הם לקוחות פוטנציאליים: בזמן הטעינה (20 דקות עד שעה או שעתיים) הם נכנסים לקניון, שותים קפה ואולי רוכשים משהו.
גם חניונים תת-קרקעיים במגדלי משרדים מאמצים בהדרגה את נושא עמדות הטעינה. בשנים הקרובות (2019-2025) נראה יותר ויותר מגרשי חנייה המשלבים עמדות טעינה באיזורים עירוניים ובין-עירוניים. אמנם כעת נפוץ לראות רכבים חשמליים המתבססים על טעינת-לילה (7-8 שעות), אך בעתיד הקרוב ניתן יהיה להסתפק ב-20 דקות, או לכל היותר שעה, כדי להגיע ל-80% סוללה.

השאירו
פרטים >