כמה אנחנו נוסעים? נתונים חדשים על כבישי ישראל ל-2019

אפשר ללמוד המון מדו"ח הנסועה השנתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: אנחנו נוסעים יותר ויותר בכל שנה, אך הכבישים צפופים יותר. ועוד מידע חשוב: מכוניות ליסינג נוסעות יותר.

נהגי ישראל נסעו בשנת 2019 כמות אדירה של קילומטראז' (נסועה, בעברית): כ-63.2 מיליארד קילומטרים. הנתון הזה מהווה עלייה לא קטנה לעומת השנה הקודמת (2018), עלייה של כ-3% משנה לשנה. אז נכון, משבר הקורונה הוביל להפחתת הנסועה, במיוחד בחודשים מארס-אפריל-מאי, אך כרגע אין מספיק נתונים כדי לסכם את 2020, ולכן נתמקד בשנה החולפת.
הצפיפות בכבישי ישראל ממשיכה לגדול, מאז שנת 2000. בתקופה של כ-19 שנה, עלתה הנסועה השנתית הכוללת ב-73%. זהו נתון משמעותי במיוחד. גם כמות המכוניות בארץ ("מצבת כלי הרכב") עלתה, בשיעור גבוה עוד יותר: כמעט פי שתיים (עלייה של 96%).
שטח הכבישים, לעומת זאת, לא עלה בהתאם - רק ב-50%, באותה תקופה בדיוק. אורך הכבישים עלה ב-21%, נתון מסקרן שאין לו בהכרח השלכה ישירה על הצפיפות.
כלי רכב חדשים נוסעים יותר: "ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר". נתון זה מתיישב היטב עם העובדה שכלי רכב חדשים, למשל כאלו שנרכשו בעסקת ליסינג, משמשים עובדים לנסיעות ארוכות לצרכי עבודה ברחבי הארץ, ולא רק מהעבודה וחזרה הביתה. כמו כן, ככל שאדם נוסע פחות, כך הצורך שלו ברכישת רכב חדש - פוחת בהתאם.

תרשים 1 - נסועה שנתית, מצבת כלי הרכב, שטח הכבישים ואורכם 2000-2019

רכבי ליסינג נוסעים יותר

לפי נתוני הלמ"ס לשנת 2019, כאמור, הנסועה (קילומטראז') השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי שעלה על הכביש ב-4 השנים האחרונות, בבעלות חברות ליסינג כמו "אופרייט" למשל, עמדה על כ-30,000 ק"מ. זהו נתון מוכר ללקוחות ליסינג תפעולי המנהלים ציי רכב גדולים, ומעוניים למקסם (להשיא) את יעילות הצי שברשותם. רכב ליסינג תפעולי שאינו נוסע מספיק - ככל הנראה יוחזר לחברת הליסינג.
זאת לעומת כ-28.6 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות של חברה, כ-27.5 אלף ק"מ לרכב פרטי בהשכרה או בתיור, וכ-17.5 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות ליסינג פרטי. במילים אחרות, רכבי ליסינג נוסעים כמעט כפול בהשוואה לרכבים בבעלות פרטית.
בנזין, סולר או גז - מי נוסע הכי הרבה? באופן צפוי, נהגי הסולר (למשל, נהגי מוניות) נוסעים הכי הרבה: 26,200 ק"מ בשנה, בממוצע כמובן. אחריהם, רכבים המונעים על ידי גז (20,600 ק"מ בממוצע). בסוף, שאר האוכלוסיה עם רכבי בנזין רגילים: 15,600 ק"מ בממוצע.

נוסעים פחות בקורונה

משבר נגיף הקורונה, שפרץ באמצע חודש מארס 2020, שינה באופן מובהק את הרגלי הנסיעה של הישראלים בשנה זו. מחברי הדו"ח של 2019 ציינו כי הגבלות התנועה "יקבלו ביטוי בעת חישוב הנסועה לאחר סיום שנת 2020. לעת עתה, ניתן להתרשם מהירידה בנפחי התנועה בדרכים לא-עירוניות שבהן בוצעו ספירות תנועה שוטפות בחודשים מרץ עד מאי 2020".
מן התרשים אפשר ללמוד על צניחה של למעלה מ-50% בנפח התנועה של כביש 6, למשל. כבישים שונים הושפעו באופן שונה מן הסגר והגבלות התנועה התקופתיות. לפי הנתונים, בכל פעם שהגבלות הסגר אסרו נסיעה בתנאים מסוימים, הנסועה ירדה בשיעור מורגש.

תרשים 3 - נפחי תנועה בכבישים לא עירוניים - מרץ עד מאי 2020

אופנועים ומשאיות

בנוסף, מגלה דו"ח הלמ"ס כי ככל שמשקלה הכולל של משאית גבוה יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלה גבוהה יותר. כמו כן, ובהתאמה - ככל שנפח המנוע של אופנוע גדול יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. יש בכך הגיון רב, כיוון שאופנועים בעלי נפח מנוע גדול נחשבים "אופנועי כביש" במהירויות גבוהות ולמרחקים ארוכים. זאת לעומת קטנועים ואופנועים בנפחים קטנים, שאינם מסוגלים לעלות על כבישים מהירים ולכן הקילומטראז' (נסועה) שלהם נמוכה, בממוצע: כ-8.1 אלף ק"מ לאופנועי 401 סמ"ק ומעלה לעומת 3.9 אלף ק"מ בממוצע לאופנועים עד 50 סמ"ק.

קריאה נוספת

השאירו
פרטים >