חוסכים בדלק – מדריך לחסכון

מדד חבית הנפט בעולם ומדיניות המיסוי על הדלקים, קובעים לנו כמה נאלץ לשלם על הדלק. הזינוק במחירי הדלק מחייב אותנו לשנות הרגלי נהיגה ולבצע פעולות שונות וקלות שיכולות לחסוך הרבה כסף, דלק וזיהום אויר שהופך אותנו לשותפים לסביבה ירוקה.
עלות הדלק מהווה מרכיב מרכזי בכל הקשור להוצאות אחזקת מכונית.

כך למשל, מכונית משפחתית 1,600 סמ"ק אוטומטית שנוסעת 20 אלף ק"מ בממוצע לשנה תזדקק לכ- 2,000 ליטר דלק.
רכישת מכונית איננה רק רכישת גלגלים וקופסה, היא צריכה להיות מעורבת גם בשיקולי עלות האחזקה השוטפת, כאשר עלויות הדלק מהוות את המרכיב העיקרי.
מהם אם כך הפרמטרים שיש לקחת בחשבון בעת רכישת הרכב בנוגע לצריכת הדלק ?
ייעוד הרכב - חשבו מהי המטרה העיקרית שבגינה הנכם רוכשים את המכונית, להיכן בעיקר הנכם נוסעים, כמה נוסעים ייסעו בה, האם זו מכונית שנייה במשפחה?.מכונית קטנה היא לא בהכרח גם חסכונית בדלק,ישנם מכוניות משפחתיות שצריכת הדלק שלהן נמוכה משל מכוניות מיני וסופר מיני. צריכת הדלק היא נתון המשתנה על פי מבנה הרכב, משקלו, רמת טכנולוגיה כוח המנוע ויעילות תיבת ההילוכים.

כוח המנוע - נתוני המנוע שיש להתייחס אליהם הם: נפח המנוע, ככל שיהיה גדול יותר סביר שצריכת הדלק תהיה גבוהה. נתוני ההספק בכ"ס מבטאים את מידת הכוח של המנוע אך חשוב לראות באיזה סל"ד מתקבל שיא הכוח, סל"ד גבוה מבטא מאמץ מתמשך. כך גם לגבי מידת המומנט- זמינות.

מערכת אספקת הדלק - כלי רכב חדישים מצוידים במערכות הזרקה מתקדמות ולהם השפעה ישירה על יעילות הזרמת הדלק והחיסכון.

תיבת הילוכים- מכונית המצוידת בתיבת הילוכים ידנית חסכונית יותר מתיבה אוטומטית. ישנן מכוניות המצוידות בתיבות רובוטיות הנחשבות לחסכוניות כמעט כמו הידניות. ברוב המכוניות קיימות תיבות הילוכים אוטומטיות 3 ועד 6 הילוכים. ככלל, ככל שישנם יותר הילוכים צריכת הדלק היא נמוכה יותר. יחסי העברה מבטאים את סגנון הנהיגה, תזמון החלפת הילוכים מאוחרת תגרום להחלפה בסל"ד גבוה ובזבוז דלק.

חוסכים בדלק - מדריך לחיסכון


מידות המכונית - האורך, הרוחב ובעיקר הגובה של המכונית הם פקטורים חשובים בצריכת הדלק. כך גם למשקל העצמי של המכונית. חשובה ההתאמה בין הפקטורים הללו ובין כוח המנוע. מכונית שמרכיבים אלו תואמים אחד לשני היא חסכונית יותר בדלק. נתוני תאוצה מ- 0 ל-100 קמ"ש מעידים על ביצועי המנוע והגיר ביחס למשקל ומבנה המכונית, מומלץ להשוותם לרכבים אחרים בקטגוריה. ככל שנתוני התאוצה מהירים יותר אזי צריכת הדלק נמוכה יותר.

נתוני צריכת דלק - נתוני יצרן לגבי תצרוכת הדלק מתבססים על ניסויים שנערכו בתנאי מעבדה ולכן אינם משקפים ותואמים את המציאות בה מתגלים פערים של עשרות אחוזים לרעת הנתונים. נתוני אמת מהשטח אפשר למצוא במאגרי נתונים של חברות המחזיקות בציי רכב גדולים.

אבזור - תנו את הדעת לרמת האבזור הקיימת במכונית להשפעה על החיסכון. כמו מחשב דרך המספק נתוני צריכת דלק רגעית המספקים מידע המאפשר שיפור. מערכת בקרת שיוט מסייעת לנהיגה במהירות קבועה ללא האצות ומשפרת בכך נתוני צריכת הדלק.
הנתונים המוצגים על צג המחשב יציגו בפניכם את נתוני צריכת הדלק העכשווית וישקפו את סגנון נהיגתכם. הנתונים מעידים לרוב על צריכת הדלק בליטרים ל-100 ק"מ. ניתן לקבל נתון ממוצע ממנו תשאפו תמיד לשפר.

התעסקויות סביב הרכב:

טיפול תקופתי - חשוב להקפיד על תדירות קבועה על פי הוראות היצרן (מרחק/זמן),לכניסה למוסך לצורך טיפול. הזנחה בתחזוקת המכונית תגרום למנוע לפעול באופן לא יעיל ובזבזני.
מסנן אוויר תקין מהווה מפתח לחיסכון בדלק, מסנן דלק שאינו תקין גורם לבעיות במערכת הזרקת הדלק, ופוגע בחישני המנוע.

צמיגים - לחץ אוויר תקין בהתאם להוראות היצרן חשוב ביותר לבטיחות אך יש לו גם השפעה משמעותית על צריכת הדלק, חוסר בלחץ אויר יגרום התנגדות לגלגול הצמיג ולצריכת דלק גבוהה. לסוג הצמיג מבנהו ומידתו גם כן ישנה השפעה על תוצאות. הקפידו להשתמש במידה המותרת ע"פ הוראות היצרן. אל תתפתו להחליף לצמיגים רחבים או לסוג צמיגים שאינו מתאים לנסיעה השגרתית שלכם.

מִטְען ואביזרים - צמצמו במידת האפשר את כמות המטען המצויה ברכבכם הפוגעים במבנה האווירודינמי של הרכב וגורמים לבזבוז דלק. מנגל שולחן לפיקניק, כיסאות לים, אוהל וג´ריקנים של שמנים ותוספים ממש לא נחוצים. משקלם של אלו נאמד במאות ועשרות ק"ג מיותרים שגורמים לעומס רב למכוניתכם הבא לביטוי בפעולת מנוע מאומצת הגורמת לעליה משמעותית בצריכת הדלק. פרקו גגון מיותר, תוספת מראות וספוילרים. בנוסף הקפידו לסגור חלונות בנסיעה מהירה.

כבו מנוע - דוממו את פעולת המנוע בשלב עצירה לצורך המתנה מהלך שיביא לחיסכון משמעותי.

הראות לנהג/ת

סגנון ואופי נהיגה
אופי הנהיגה מהווים גורם משמעותי בצריכת הדלק. בבדיקת תצרוכת דלק מתגלים פערים משמעותיים של עד 25 אחוז בין נהגים באותו סוג רכב הנוהגים במסלול זהה. מסתבר שנהיגה חסכונית תלויה בעיקר במיומנות נהיגה ולא פחות בעצבים ורמת הסבלנות של הנוהג.
סעו לאט - נסיעה מהירה מחייבת מאמץ של המנוע ואספקת תערובת עשירה ביותר בדלק. היא מתאפיינת בהאצות ובבלימות חדות, השינויים גורמים למאמץ יתר למנוע ולבזבוז. רצוי לנסוע במהירות הנמוכה התואמת לפעולת המנוע ולתיבת ההילוכים.חיסון בדלק - המדריך לחיסכון


דוושת הדלק (גז) - לחיצה על הגז גורמת לתאוצה והעוצמה בהתאם, תאוצה חזקה תגרום לעלייה משמעותית בצריכה. לחיצה על דוושת גז לרכב צריכה להיות עדינה. אין לסחוט דוושה, רצוי להאיץ במורד ,לצבור תאוצה ולנצל את המומנט להמשך העלייה. בנסיעה במישור, רצוי להרפות בלחץ על הדוושה, תישארו כמעט באותה מהירות אך תחסכו בדלק משמעותית. אם ברכבכם מצויה מערכת בקרת שיוט, רצוי להשתמש בה לקבוע מהירות ולאפשר הורדת הרגל מדוושת הגז לרכב. השינויים בלחיצה גורמים לבזבוז. מובן שהשימוש מעשי ויעיל בעיקר בכבישים מהירים.
מהירות- רצוי לשמור על מהירות נמוכה, לחיסכון חשוב לתכנן את המהירות בשאיפה להגיע כמה שיותר מהר אם כי בצורה מדורגת למהירות שיוט 85 עד 100 קמ"ש. לתכנון נכון של המהירות רצוי לצפות קדימה ולא להיות מופתעים בהמשך.
החלפת הילוכים - במכונית עם גיר ידני, תזמון העברת ההילוכים קובע את העומס על המנוע. העברת הילוכים מיותרת בזבזנית, ככל שנעביר הילוך בשלב מאוחר יותר המנוע יפעל בסל"ד גבוה יותר קרי מאמץ. היצרנים קובעים את יחסי העברה להילוכים. מומלץ להגיע להילוכים גבוהים, 4 ומעלה, מהר ככל האפשר, כמובן תוך התחשבות במכונית ובתנאי הדרך.

התחלת נסיעה- במכוניות הנעות כיום על הכבישים אין צורך בחימום המנוע, ההמתנה מבזבזת דלק.
סעו לצורך- אם לא נוסעים לא צורכים. השתדלו לנסוע רק לצורך, אחדו נסיעות. פה ושם לא יזיק להשתמש בחלופות כמו אוטובוס מונית או רכבת, לעיתים ניתן לחסוך בעזרתם ואף להינות ממנוחה בשעת הנסיעה.
נסיעות משותפות - הצטרפו כשותפים לנסיעה עם חברים לעבודה, או אנשים הגרים בסביבתכם.
אם נסגל פעולות לחיסכון בדלק באמצעות נהיגה נכונה ואחזקה נכונה של המכונית נתרום לסביבה ירוקה ואיכותית לכולנו.

המאמר מוגש כשירות לציבור הנהגים מאת אופרייט ליס, ליסינג תפעולי, ליסינג פרטי . אצלנו כל לקוח הוא לקוח מועדף.

השאירו
פרטים >