ההיסטוריה של הליסינג

למרות שרובנו חושבים שליסינג הוא מושג מודרני, ניתן למצוא עדויות לשימוש בליסינג כבר בשנת 2000 לפנה"ס. במאמר זה נסקור את השינויים ששיטת הליסינג, או החכירה, עברה לאורך השנים עד לימינו.

ליסינג תקופת העת העתיקה

התיעוד הראשון של ליסינג בהיסטוריה (חכירה, בעברית) הינו משנת 2010 לפנה"ס בעיר השומרית אור. ממצאים ארכיאולוגיים שנמצאו בשנת 1984 הראו כי בעיר התבצעה חכירה של ציוד חקלאות. כ-60 שנים לאחר מכן, בשנת 1750 לפנה"ס, מלך בבל חוקק את חוקי החכירה הראשונים בחוקי חמורבי הנודעים.
בנוסף, בוצעו עסקאות חכירה רבות, אישיות וכלכליות במצרים העתיקה, יוון העתיקה ורומא העתיקה. קיימות עדויות לליסינג של ספינות בקרב העם הפיניקי בצורה של צ'רטרים, כך שהם יכלו להחזיק בספינות ללא העול של בעלות עליהן.
בארצות הברית, הליסינג הופיע לראשונה במאה ה-18, והתבטא בחכירה של עגלות סוסים. אך למעשה, הגידול המשמעותי בשימוש בשיטה הגיע במחצית המאה ה-19. בעלי חברות מסילות הברזל והרכבות ניסו לשמר ולהגדיל את ההובלה שלהם בהנחת פסי הרכבת ברחבי המדינה. לכן הן נאלצו להשתמש בשיטות חדשניות למימון עסקיהם, מאחר והבנקים סרבו להמשיך לתת להן הלוואות. אותה שיטה שנמצאה הייתה הליסינג: באמצעותה, קיבלו לידיהן חברות מסילות הברזל הכל, החל מקטרים ועד לציוד בניית פסי הרכבת, ושילמו בעבורם תשלומים תקופתיים בתוספת ריבית.

ליסינג מודרני במאה ה-20


התיעוד הראשון להשכרת רכב הינו משנת 1918, בתחילה בקנה מידה מאוד נמוך. אך אותה חברה נמכרה 5 שנים לאחר מכן והפכה ל"הרץ" (Hertz) של ימינו. תחום הליסינג התפתח לאיטו, עד שלבסוף בשנת 1941 הוקמה על ידי זולי פרנק חברה להשכרת רכב לטווח ארוך, בשיטה שהיא הליסינג של ימינו. השיטה תפסה תאוצה בין סוף שנות ה-40 לשנות ה-50 של המאה ה-20.
במקביל, במהלך מלחמת העולם השנייה חברות רבות החלו להשתמש בליסינג שהממשלה האמריקאית הציעה להן. כאשר הסתיימה המלחמה, ולא היה צורך בציוד המסוים הזה, מאחר וכבר לא היה צורך בייצור כלי מלחמה, החברות החזירו את המיכשור הכבד לממשלה ולא "נתקעו" עם ציוד שכבר אין לו שימוש.
עד שנות ה-70 של המאה ה-20 ליסינג עדיין לא היה פופולארי עבור חברות שלא עסקו בתחבורה. בעוד חברות תעופה וחברות רכבות חכרו מרבית מהציוד שלהן, חברות אחרות רק שכרו לטווח קצר ציוד כמו מחשבים, מכונות צילום וכדומה. בתקופה זו, התחרה הליסינג בשיטות מימון שנתפסו אז כקונבנציונליות יותר, כמו הלוואות, ולרוב, המוסדות הפיננסיים שטיפלו בחברות המליצו להן נגד ליסינג, אלא לבחור בלקיחת הלוואה ורכישה. ליסינג עדיין נתפס כ"אמצעי אחרון" בלבד.

המשבר הכלכלי והשפעתו על תעשיית הליסינג

לאחר המשבר הכלכלי של תחילת שנות ה-2000, תעשיית הרכב בארצות הברית הייתה במשבר. בשנת 2009 הסכמי הליסינג, שבעבר היוו 25% מעסקאות מכירת הרכב, ירדו לשפל של 19%. חברות ליסינג אמריקאיות רבות היו על סוף פשיטת רגל. באירופה, עסקאות הליסינג ירדו בשיעור של 20% בין השנים 2008-2009.
היה צורך חמור בעלייה של רכבים למכירה על מנת ששוק הליסינג יחזור לקדמותו, או אפילו יתאושש במקצת. ואפילו שב-2012 הייתה התאוששות בשוק הרכב, המצב עדיין לא יציב. הגידול במכירות הרכב בשנה זו הגיע בעיקר מארה"ב ומאסיה, בעוד שבאירופה המצב עדיין היה רגיש עקב צמצוצמים מתמשכים במשקים האירופים.
המשבר הכלכלי במערב אירופה השפיע עמוקות על תעשיית הרכב הבינלאומית, ויצרני רכב רבים התקשו. דבר שכמובן השפיע גם על תעשיית הליסינג, מאחר ואנשים רבים לא יכלו להרשות לעצמם רכב גם בצורה זו. קשה לחזות את עתידה של תעשיית הרכב, אך התחזיות אופטימיות, ורבים מהתחום מאמינים כי המכירות יעלו בשנים שלפנינו.היסטוריית הליסינג

מצב הליסינג בישראל

המשבר הכלכלי של מערב אירופה לא השפיע רבות על מדינתנו, וכיום, גם בישראל, המצב שונה לחלוטין. לפי דו"ח מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב לשנת 2012 של רשות המיסים, בין השנים 2006-2007 רכבי ליסינג היוו כמעט 60% מכלל הרכבים שנרכשו בשוק.
בדו"ח רשת המסים נכתב כי "בשנת 2012 המשיך להתפתח ה'ליסינג פרטי' שהוא במהותו ליסינג מימוני למגזר הפרטי, וזאת כתגובה עסקית טבעית של חברות ליסינג לירידת הביקושים בתחום הרכב הצמוד המסורתי (ליסינג תפעולי דרך המעסיקים). במקביל, הפכו חברות ליסינג לערוץ שיווק של רכב חדש, וזאת בנוסף לערוץ הישיר של סוכנויות יבואני הרכב. בשנת 2012 נרשמה עליה נוספת במכירות רכבי ליסינג חדשים 'יד ראשונה אפס קילומטר', תוך ניצול היתרונות לגודל ברכישת רכב מהיבואנים; ביטול רישום ה'יד' בעסקת מכירה של רכב חדש בחברת ליסינג עשוי לתת דחיפה נוספת לתופעה של שיווק רכב חדש דרך חברות הליסינג".
אך זה היה נתון חד פעמי, ולפי הדו"ח: "משקל הרכישות של ציי רכב (בניטרול רכבי השכרה) עמד בשנת 2012 על 49%. בניטרול אומדן רכישות של חברות ליסינג עבור ליסינג מימוני פרטי ורכישות לשם מכירה, בשנת 2012 הגיע המשקל היחסי של רכישות ציי רכב לכ- 39% בלבד".
כפי שניתן לראות, שיטת הליסינג הפכה לאורך ההיסטוריה ממשנית ולא פופולארית, לחלק בלתי נפרד מן התעשייה המודרנית, בשוק הרכב בפרט ובשוק הציוד בכלל. כיום לא ניתן להפריד את הליסינג משוק המכוניות גם בישראל. ליסינג תפעולי וליסינג פרטי שניהם בעלי משקל ומשמעותיים בשוק הרכב.

השאירו
פרטים >