בקרת שיוט אדפטיבית

מהי בקרת שיוט אדפטיבית? כיצד היא עובדת? איך היא תורמת לבטיחות שלנו? והאם המערכת היא צעד משמעותי אל עבר עולם הרכבים האוטונומיים?

בשנים האחרונות נכנסה לעולם הרכב הישראלי המושג "בקרת שיוט אדפטיבית". זוהי מערכת בטיחותית, בעיקרה, שתפקידה להאיץ ולהאט את הרכב כדי לשמור על מרחק בטיחות אידיאלי משאר כלי הרכב שנוסעים לפניכם על הכביש, באותו נתיב.
ההבדל המרכזי בין מערכת בקרת שיוט רגילה (CC) ובין מערכת שיוט אדפטיבית (ACC) הוא נושא שמירת המרחק: המערכת האדפטיבית היא "חכמה" במובן שהיא לא מעוניינת רק בשמירה על מהירות נסיעה קבועה, אלא מצויידת בחיישן המסוגל למדוד את המרחק בין המכונית שלכם ובין המכונית שלפניכם, וכך לשלוט על מהירות הרכב בהתאם, עד לעצירה מוחלטת.
בקרת שיוט אדפטיבית הוכיחה את עצמה כיעילה במניעת תאונות דרכים. היא מועילה במיוחד עבור נסיעה בפקקים ובעומסי תנועה, שבהם מתרחשות תאונות רבות מסוג "פגוש לפגוש" (קדמי ואחורי), עקב אי-שמירת מרחק או עקב בלימה פתאומית שהפתיעה אותנו. המערכת מאפשרת להגדיר מהירות נסיעה מועדפת, ואף לקבוע מרחק נסיעה מועדף בין המכוניות.

איך זה עובד?

חיישני לייזר, רדאר או מצלמות המותקנות בקדמת הרכב "ננעלים" על הרכב שלפניכם. החיישנים מודדים את המרחק בכל רגע ורגע, וכך קובעים את המהירות הנכונה. אם החיישן מזהה שהרכב שלפניכם מבצע האטה או בלימה, הוא מגיב בהתאם. המטרה היא, כמובן, למנוע התנגשות בכל מחיר.
בחלק מהמכוניות מותקן חיישן אחד ובחלק מותקן יותר מחיישן אחד. במערכת מרובת-חיישנים, החיישן הראשון סורק את המרחב המצומצם שבין הרכב שלכם למכונית הנמצאת לפניכם בנתיב, בעוד החיישן השני סורק את המרחב הרחוק-יותר, עד 200 מטרים ואף יותר מכך.
מערכות בקרת שיוט מסורתיות, שנכנסו לכלי רכב כבר בשנות ה-60, נקראות "קרוז קונטרול" והן מסייעות לנהגים לשמור על מהירות קבועה בכבישים מהירים, כלי-עזר יעיל במיוחד בנסיעות ארוכות בכבישים שוממים. לעומת זאת, "אדפטיב קרוז קונטרול" הוא כבר סוג של מחשב המקרב אותנו לעידן הרכב האוטונומי: הוא למעשה מנהל את המהירות עבורנו - גם בנסיעה מהירה וגם בנסיעה איטית עקב צפיפות כלי רכב רבה, ביום (אור שמש) ובלילה.
שמירה על מהירות חוקית קבועה בכבישים מהירים גם יכולה לחסוך לכם כסף - לא תשלמו קנסות ולא תקבלו דו"חות משטרה על מהירות מופרזת. אך חשוב להבין שהמטרה המרכזית של מערכת בקרת השיוט האדפטיבית היא שמירה על מרחק - ולכן אם אתם נוהגים "להיצמד" או "להתחבק" עם כלי רכב בנתיב שלכם כדי לגרום להם לנסוע מהר יותר, או לרמוז להם שאתם מעוניינים לעקוף אותם - כדאי לשנות את ההתנהגות הזאת על ידי שימוש נבון ומרוסן במערכת. חשוב שלפני שאתם מבצעים את אחת העסקאות ליסינג פרטי, ליסינג תפעולי שהמערכת תהיה ברכבכם.
הנהג העירוני בישראל סובל מפקקים בדרך לעבודה ובחזרה ממנה. לכן, בקרת שיוט אדפטיבית מסייעת לו להתמודד עם נסיעה בכבישים צפופים, שבהם מהירות הנסיעה הממוצעת היא נמוכה (20-40 קמ"ש), והנהג נדרש להיות עירני כדי לבלום בזמן בתוך הפקק. בקרת השיוט האדפטיבית אינה מאבדת עירנות על הכביש, בולמת ומאיצה בפקקים לפי הצורך, וכך מפחיתה את כמות התאונות בישראל.

מגבלות המערכת

למרות שבקרת שיוט אדפטיבית, המכונה לעתים גם "בקרת שיוט דינמית", נראית כמו הפתרון המושלם לנהיגה חסרת דאגות - היא אינה מושלמת. בתנאי אקלים חריגים כגון גשם כבד (מבול) או ערפל, או במקרה של בוץ או שלג המכסים את החיישן - המערכת עשויה לסבול משיבושים, איטיות או חוסר תגובה.
חלק מהמערכות המותקנות בכלי רכב שונים אינן מסוגלות להגיע לעצירה מוחלטת (מהירות 0 ק"מ), ולכן צריך להישאר עם הרגל על דוושת הבלם.במקרים כאלו, יש לכבות את המערכת ולעבור לנהיגה ידנית/רגילה. כמו כן, אם הכביש רטוב, חלקלק או חלק מאוד, המערכת תתקשה לבלום בצורה אפקטיבית. בנוסף, בנסיעה בתוך מנהרות עשוי להיות קושי בזיהוי כלי רכב מסוימים במרחקים גדולים.
לפני השימוש, חשוב להכיר היטב את המערכת המותקנת ברכב שלכם. אם אתם משכירים רכב או משתמשים ברכב ארגוני, חשוב ללמוד את המערכת לפני שמשתמשים בה באופן סדיר. כל מערכת בקרת שיוט אדפטיבית משתנה לרכב לרכב, ולכן כדאי לקרוא את ספר הרכב או לשאול את בעל הרכב הקבוע כיצד מפעילים אותה בצורה טובה.
חשוב לציין כי כל מערכות בקרת השיוט האדפטיבית אינן פועלות באופן אוטומטי עם ההתנעה. כדי להשתמש בהן, יש להפעיל אותן באופן יזום. הדבר נעשה, ברוב המקרים, מגלגל ההגה - בעזרת כפתורים כגון SET או איור של רכב עם 2-3 פסים לפניו.

בקרת שיוט אדפטיבית - על ההגה שלכם

אם אתם מתכננים עסקת ליסינג פרטי או מכירת רכב, כדאי לשקול את נושא בקרת השיוט האדפטיבית, כחלק ממערך האיבזור הבטיחותי של הרכב, שישרת אתכם שנים רבות. אם אתם נוסעים הרבה לעבודה ובחזרה ממנה, או שאתם מבלים זמן רב בפקקים - המערכת עשויה לסייע לכם מאוד. לא מדובר רק על מניעת תאונות (הסיבה המרכזית להפעלת המערכת) אלא גם על סיוע לנהג, נוחות נסיעה וכמובן רוגע ושלווה.

העתיד בתעשיית הרכב טמון, ללא ספק, ברכב האוטונומי. בקרת שיוט אדפטיבית היא צעד חשוב בדרך לשם. רכב אוטונומי מלא מסוגל לא רק להאט ולהאיץ, אלא גם לבצע פניות, סיבובים, חניה וניווטים מורכבים בכבישים עירוניים ובין-עירוניים. אך כבר כיום, בכלי הרכב הנוסעים על הכבישים, מומלץ להכיר את האופציה הזו, ולהשתמש בה בכבישים המתאימים לכך. בקרת שיוט אדפטיבית כמובן אינה מחליפה את שיקול הדעת המלא של הנהג, אך בנסיעות ארוכות על כבישים מהירים היא בהחלט שימושית, יעילה ואפילו קריטית לנהג המנוסה ביותר.

השאירו
פרטים >