עליית הרכב הפרטי וירידת התחבורה הציבורית בעידן הריחוק החברתי

מגיפת הקורונה (Covid-19) הביאה עימה סדר עולמי חדש ותנאים שאנו נאלצים להסתגל אליהם, בבית, בעבודה ובכבישים. התחבורה הציבורית - בירידה. השימוש ברכב הפרטי - בעלייה.

חלק מההגבלות למיגור מחלת Covid-19 התבטאו בשלל כללים חדשים לשימוש מרוסן בתחבורה ציבורית - זמינות האוטובוסים ירדה משמעותית, ואילו הרכבות בישראל לא היו פעילות למעלה מחודשיים, מחשש להדבקה המונית. גם לאחר הפעלת הרכבת, ההגבלות הפכו את הנסיעה בקרון הסגור למסוכנת או כמעט בלתי אפשרית, עבור נוסעים רבים - בגלל המבוגרים שביניהם.

כידוע, הסיבה לצניחה בשימוש ובזמינות התחבורה הציבורית, היא הניסיון לעצירת התפשטות נגיף הקורונה. הווירוס ידוע בשיעור ההדבקה הגבוה שלו, במיוחד מאז התפשטות המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית. הנגיף, בעיקר באמצעות הוריאנטים החדשים שלו, מונע כמעט כל סוג של התקהלות צפופה. זה נכון לאוטובוסים, מוניות וגם מוקדי תחבורה כמו תחנה מרכזית. עקב הדרישה העולמית ל"ריחוק חברתי", מה שהחל באיסור התקהלויות התפתח למצב של השבתת המשק, הסגר ביתי וחובת חבישת מסיכת פנים בכל יציאה מהבית.

המגמה החדשה הולכת ומתבהרת עם הזמן. במדור הרכב של ynet פורסם ב-3 בפברואר 2021 כי "התחבורה הציבורית, שעד מגפת הקורונה סבלה מבעיות קשות של שירות ונגישות, הפכה גם מוקצה מחמת סכנת הדבקה ויותר ויותר ישראלים בוחרים להימנע משימוש בשירות שכשל בניסיון - אם בכלל נעשה כזה - להתאים עצמו למציאות החדשה".

גם בתהליך היציאה מהמשבר, הפעלת התחבורה הציבורית כרוכה באתגרים רבים. מגבלות משרד הבריאות מתירות נסיעה של עד 20 אנשים באוטובוס, תוך שמירה על מרחק ראוי בין הנוסעים. המשמעות: כדי להפעיל את התחבורה הציבורית בהיקפים דומים לתקופה שלפני המשבר, יש צורך בכמות גדולה יותר של אוטובוסים ונהגים. הפקקים ועומסי התנועה בעורקי התחבורה המרכזיים צפויים לגדול עקב הדרישה לריחוק חברתי. לכן, הרכב הפרטי שב להיות מוצר מבוקש במשך חודשים רבים, עד שהקורונה תמוגר לחלוטין מן העולם.

מומחי רפואה ציבורית בכל העולם מעריכים שייקח לעולם לפחות שנתיים של פעולה נמרצת כדי לחסל את הקורונה ולהיפטר מן המחלה שפגעה אנושות בכלכלה הגלובלית. מבצע חיסונים בינלאומי אדיר, הגדול מסוגו בתולדות האנושות, צפוי להימשך בכל המדינות ולכל אורך שנת 2021, וכנראה גם אל תוך שנת 2022. בינתיים, הרכב הפרטי הוא הדרך הטובה והבטוחה ביותר ליצור "קפסולה סטרילית", כמו גם להסיע אנשים לעבודה ולסידורים בלי ליצור התפרצויות תחלואה ואירועי הדבקה המוניים.

רכב פרטי בעידן מגיפת הקורונה - נהג עוטה מסיכה ברכבו הנוסעים לעבודה ובעלי הרכבים הפרטיים הבינו לאחרונה שהם חייבים לשמור על כמה שפחות מגע עם בני אדם אחרים בתקופה זו, במיוחד במקומות הומי חיידקים ונגיפים כמו אוטובוסים ורכבות. כתוצאה מכך, נוצרה מגמה צרכנית חדשה: מעבר לכלי רכב פרטיים, בעיקר למטרות נסיעה לעבודה (הלוך-חזור) וכן לנסיעות עסקיות, משפחתיות ופנאי.

בין אם מדובר במסלול ליסינג או בין אם קניית רכב חדש או משומש (יד ראשונה ושנייה), רכב פרטי בעידן הקורונה מגשים את עקרונות הריחוק החברתי, מעניק ביטחון במרחב המוגן ותומך בעקיפין גם במאמץ למיגור המגיפה העולמית. רכב פרטי בתקופת מגיפה, לא משנה מחירו או מצבו, למעשה מציל את המגזר העסקי ואת עובדי המשרדים מפני הידבקות, בידוד ונזק למגזר העסקי. הרכב הפרטי חיוני במיוחד למבוגרים (גיל 60 ומעלה) ומי שמשתייך לקבוצת סיכון - חולי לב, סוכרת, לחץ דם, משקל יתר, מערכת חיסונית חלשה או פגיעה.

המחלה התפרצה בישראל באמצע חודש מארס 2020. בתקופת הסגר של חג הפסח (אפריל), מרבית הרכבים הפרטיים לא נעו בכבישים עקב ההשבתה הכללית במשק. עם זאת, כבר בתחילת יוני החל המגזר הפרטי לשוב לפעילות חלקית. הביקוש לרכבים משומשים, כבר בטווח הקצר, עלה בצורה ברורה. לישראלים אין ברירה: התחבורה הציבורית פועלת בתדירות נמוכה, ונוסעי אוטובוס רבים כבר חוו אכזבה כאשר חיכו בתחנה וראו כיצד האוטובוס המלא - רק 20 נוסעים בפנים - עבר על פניהם.

מלבד העלייה המורגשת בשוק המכוניות המשומשות, החל מיוני 2020, ניתן לראות התעניינות מחודשת בפתרונות נוספים של בעלות על רכב פרטי. נתוני מסירות הרכב של ינואר 2021 הרקיעו שחקים, ונרשמו שיאים חדשים בהזמנת רכבים שלא נראו כאן מאז ינואר 2017. מכיוון שרבים מעריכים כי משבר הקורונה יימשך שנתיים לפחות, גם שוק הליסינג הסתגל לשינוי וכעת מציע בעלות מוגבלת בזמן על רכב חדש, לתקופה של כ-3 שנים, המתאימה לתחזית העולמית בראי משבר הקורונה, עד סיומו ב-2022.

מה זה ליסינג?

זוהי שיטת מימון פופולרית, המאפשרת לכל אדם בעל הכנסה או הון לרכוש רכב פרטי - כל זאת בלי הצורך להשקיע את הסכום המלא בתחילת הדרך. קיימים שלושה סוגי ליסינג עיקריים: ליסינג פרטי / ליסינג מימוני (למעשה זה "ליסינג פרטי" בשם אחר) - הלקוח למעשה משכיר למשך כמה שנים רכב חדש או משומש מחברת הליסינג ומתחזק אותו בעצמו. לקוח ליסינג מימוני משלם תשלום חודשי על הרכב ונושא בעלויות הנלוות. בסוף תקופת הליסינג, ללקוח יש אפשרות לרכוש את הרכב או להחזיר אותו לחברת הליסינג.

הסוג השלישי הוא ליסינג תפעולי - מתאים במיוחד לעסקים המעוניינים להחזיק ברשותם צי רכב בטיחותי, יעיל, חסכוני, פונקציונלי, מתוחזק ושמור היטב, מבלי להתעסק בכל הטרחה הכרוכה באחזקת הרכב.

בעידן הקורונה (Covid-19), יותר ויותר צרכנים בארץ ובעולם מבינים כי הדרך הבטוחה והיעילה ביותר להתנייד לעבודה ולסידורים היא באמצעות רכב פרטי, מבלי להישען על התחבורה הציבורית, שנמצאת למעשה בסוג של השבתה חלקית. עקב החשש האמיתי מהידבקות באוטובוסים וברכבות, רבים חוזרים לחיקו החמים של הרכב הפרטי - הדרך הנוחה ביותר להתגונן מפני הנגיף ששינה את העולם לשנים הקרובות.

השאירו
פרטים >